A pontos dátum és idő:

Névnap(ok): Csilla, Noémi

A Nemzetgazdasági Minisztérium az ágazati és ágazaton kívüli szakmai érettségi vizsgatárgyak országos tanulmányi versenyeit a magyarországi, nappali rendszerű képzést folytató szakgimnáziumok azon tanulói számára hirdette meg, akik a versenykiírás tanévében a középiskolai szakaszt lezáró évfolyam tanulói és vizsgájuk a május-júniusi vizsgaidőszakban esedékes ágazati, valamint ágazaton kívüli szakmai érettségi vizsgatárgyak valamelyikéből.

Iskolánkban számos olyan vizsgatárgy oktatása is zajlik, melyek közül többen jelentkezhettek erre az országos tanulmányi versenyre, köztük a közlekedés ismereteket tanuló diákjaink is. A 12/B osztály közlekedés-üzemvitel ágazatra járó tanulói közül két fő vállalta a megmérettetést, Gherman Mihály és Ungor Dániel, akik 2018. március 7-én vettek részt az elődöntőn. Az elődöntő interaktív formában került megrendezésre, melyen a versenyzőknek az iskola biztosította a számítástechnikai eszközt és a megfelelően működő internetelérést - tanári felügyelet mellett. Az országos elődöntőn 48 tanuló vett részt. Ungor Daniel 33., Gherman Mihály 34. helyezést ért el, ami tisztes eredmény, hisz korábban nem volt jelentkezőnk. Gratulálunk mindkettőjüknek az elért eredményhez!

Novák László Miklós
közlekedésgépész műszaki tanárthumbnail IMG 8442

Március 08-án az iskolánkban lévő felújítás okán 7 osztály vett részt szakmai kiránduláson.

- 9. évfolyamból három osztály látogatott ki a Katasztrófavédelemhez.

Egy nagyon tartalmas délelőtt várt rájuk, ahol megtekinthették a felszereléseket, eszközöket, felpróbálhatták a tűzoltók ruházatát, valamint próbariasztást is tartottak, ahol láthatták hogyan csúsznak le a tűzoltók a szertárba vezető csövön és öltöznek fel másodpercek alatt, hogy a jelzést követő 120 másodpercen belül el tudjanak indulni.

- 10. évfolyamból két osztály a helyi és megyei rendőri szervekhez látogattak! Őket a rendőrség épületénél fogadva több érdekes program várta. Meglátogatták a Készenléti rendőrséget, ahol megtekintették a különböző csapaterős/ kényszerítő eszközöket, gépjárműparkot. Onnan átmehettek az Őrzött szállás épületébe, megnézték a különböző cellákat, előállító/ kihallgató helyiségeket, majd egy Idegenrendészeti előadást hallgattak meg, és végül a Határőrség múzeumát tekintették meg, egy tárlatvezetéssel, ahol rengetek érdekes történetet halhattak.

- 11. évfolyamból két osztály pedig a Kiskunhalasi Járásbíróságra látogathattak, ahol egy bírói előadást hallgathattak meg, ezzel is bővítve a jogi ismeretiket.

Érdekes, tartalmas nap volt, ahol a különböző rendészeti fegyveres szervek munkáját tekinthettük meg.

29136019 1767994953253467 2588137573058609152 o 29136403 1767995153253447 7313816498877759488 o 29136486 1767995003253462 6362887344856498176 o 29176735 1767994883253474 8722860660125335552 o

Iskolánkból a múlt héten 44 tanuló ment különbusszal Budapestre, a BODY kiállításra.

Mivel volt még időnk a megbeszélt időpont előtt, azért előtte a Budai Várnegyedben sétáltunk, megnéztük Halászbástyát és a Mátyás-templomot. Meglátogattuk az Arany Sas Patikamúzeumot, ami nekünk azért volt érdekes, mert az első gyógyszertár volt Budán. Ez a kiállítás az egyetemes és magyar gyógyszerészettörténet rekvizitumait mutatja be, különös hangsúlyt fektetve a reneszánsz és barokk korának gyógyszerészetére, iparművészeti értékeire.

A BODY kiállításra délután volt időpontunk, ahol 2200 négyzetméteren több száz preparátumot tekintettünk meg. A szakszerű tárlatvezetéssel még inkább érdekes volt, egy interaktív anatómia órának felelt meg. Az összes életfolyamatot bemutatták, az embrió és a magzat fejlődésétől majd a születéstől a halálig, át a káros szenvedélyekig.

 

Somosköviné Németh Ildikó
gyakorlati oktatásvezető

2018. március 8-án, csütörtökön sikeres eredménnyel szintvizsgáztak iskolánk 9/E osztályos szociális gondozó és ápoló tanulói. Sikeres eredményükhöz nagyban hozzájárult felkészítő tanáraink segítsége, melyet ezúton is hálásan köszönünk!

A vizsga két részből állt; írásbelivel kezdtek reggel 8 órakor, majd gyakorlati vizsgatevékenység formájában is számot adtak tudásukról.

Minden tanuló nagy erőfeszítéssel készült erre a megmérettetésre, mely az első lépcsőfok volt számukra a továbbhaladásukhoz. Szerencsére mindenki elvezhette munkája gyümölcsét a nap folyamán, mert az összes tanuló jeles minősítést kapott.

Elnök-asszony mindenkit dicsérettel illetett, valamint a 16 vizsgázóból négy tanulónkat írásbeli teljesítményéért, egy tanulót pedig kiemelkedő gyakorlati teljesítményéért külön kiemelt értékelése során.

28877218 1827575010607997 1285160547 o 28877236 1827573163941515 1111225993 o 28938489 1827570510608447 10540835 o

Minden résztvevőnek köszönjük a segítségét mind az előkészületekben, mind az utómunkálatokban!

Becze Györgyi
osztályfőnök

adj vért. 2 png

A korábbi évekhez hasonlóan idén is várjuk a véradókat február 26-án, hétfőn a Kossuth utcai épület A06-os termébe 9 és 13 óra között. A véradásra mindenki feltétlenül hozza magával személyi igazolványát, lakcímkártyáját, valamint TAJ-kártyáját!

Néhány tudnivaló a véradásról:

A véradás az a segítségnyújtás, amikor önkéntesen, saját vérünkből csekély mennyiséget más személy számára felajánlunk úgy, hogy az alkalmas legyen a beteg gyógyítására.

• Véradó lehet mindenki, aki egészséges betöltötte a 18. életévét, de még nincs 65 éves, és testsúlya meghaladja az 50 kg.

• Nők évente háromszor, férfiak évente ötször adhatnak vért. Két véradás között minimum 56 napnak kell eltelnie

• A véradás alkalmával steril vérvételi zsákba, egyszer használatos tű segítségével 4,5 deciliter teljes vért vesznek le (egy egység/1E), és egy keveset a vizsgálathoz mintacsövekbe

• A véradás 30-45 percet vesz igénybe, adatfelvétellel és kivizsgálással együtt

• Fontos a véradás előtti folyadék fogyasztás mely segít a véradás alkalmával levett plazma pótlásában és, ha megfelelő mennyiségű folyadék van a szervezetben az erek teltebbek, a véna jobban látható, gyorsabb a vérvétel.

• A vér sejteket, (vörös és fehérvérsejt, vérlemezkék) és plazmát tartalmaz, mely a vér folyékony része.

A levett vérből vörösvérsejt-koncentrátum, plazmakészítmények és vérlemezke-koncentrátum készül, így egy egység teljes vér 3 beteg életén segíthet.

Véradás=Szűrővizsgálat

A véradás után a mintacsövekbe levett vért minden alkalommal kivizsgálják függetlenül attól, hogy a véradó hányszor adott vért.

A kötelező tesztek a HIV, Hepatitisz-B, Hepatitsz-C, szifilisz kimutatás és a vércsoport meghatározás.

A véradás menete:

1. Ön megadja személyi adatait a nyilvántartáshoz, kitölt egy kérdőívet egészségügyi állapotáról. Az adatfelvételhez a személyi igazolványra, lakcím- és TAJ kártyára feltétlenül szükség van. (Figyelem! Csak az eredeti TAJ-kártya fogadható el, fénymásolat nem!)

2. Külföldi állampolgár esetén útlevél és magyar TAJ kártya szükséges (Figyelem! Csak az eredeti TAJ-kártya fogadható el, fénymásolat nem!).

3. Elfogyaszt egy-két pohár teát, hogy a leadandó folyadékot előre pótolja szervezetében.

4. Laboratóriumi és orvosi kivizsgálás következik.

5. Kényelmesen elhelyezkedik a vérvételi ágyon. A steril vérvételi zsákba 5 perc alatt leveszik a vért. Még 5 perc pihenő!

Köszönjük a véradást!

"Adj vért és ments meg három életet!"

2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről XI. Fejezet a felnőttoktatásra vonatkozó külön rendelkezések 33.§ (1) Az iskolai rendszerű szakképzés felnőttoktatás keretében is folyhat 2015. szeptember 01-től. A felnőttoktatás keretében folyó szakképzés a részt vevő tanuló sajátos elfoglaltságához, egyedi életkörülményeihez igazodó képzési forma, amely képzési-szervezési formától függően a nappali, az esti, a levelező oktatás munkarendjében és az oktatás egyéb sajátos munkarendjében folyhat. Az állam által támogatott iskolai rendszerű szakképzésben – függetlenül az oktatás munkarendjétől – ingyenes a második szakképesítés is.

Iskolánk a 2015/2016-os tanévben keresztféléves rendszerben az alábbi osztályokat indítottuk el:

- Logisztikai ügyintéző

- Szociális gondozó és ápoló

- Gyakorló ápoló

apolo2 600 x 450 szocgondozók 600 x 450 logisztikusok1 450 x 600

                 Gyakorló ápoló                                        Szociális gondozó és ápoló                            Logisztikai ügyintézők     

A képzésük 2018. január 05-én sikeresen befejeződött. A komplex szakmai vizsgát mindhárom osztály kiemelkedő eredménnyel zárta. A vizsga összesítését az alábbi táblázaton ismertetjük:

              Szakképesítés                     Létszám           A komplex vizsga eredménye            A vizsgán nyújtott dicséretek

          Logisztikai ügyintéző                   10 fő                                  3,8                                                          ------

    Szociális gondozó és ápoló              12 fő                                  4,6                                     6 db általános dicséret

           Gyakorló ápoló                             14 fő                                  4,5                                     6 db általános dicséret

                                                                                                                                                        1 db gyakorlati és szóbeli dicséret

                                                                                                                                                        1 db szóbeli dicséret

 

Gratulálunk és mindenkinek jó elhelyezkedést kívánunk!

 

Somosköviné Németh Ildikó
gyakorlati oktatásvezető

Kecskeméten nemrég tették elérhetővé a nagyközönség számára az érdekes Seuso-kincseket bemutató kiállítást.

Iskolánkból kaptunk egy felhívást, hogy lehetőségünk van megnézni ezt a nagyon régi és nagyon értékes ezüst edényeket bemutató kiállítást. A kirándulást dr. Komáromi Szilárd tanár úr, Taupertné dr. Janosütz Julianna tanárnő és Tóth Gábor tanár úr szervezte.

2018. január 31-én, délelőtt tizenegy óra után elindultunk az állomásra. A Kiskunhalasi Szakképzési Centrum Dékáni Árpád Szakgimnáziumának diákjai, mi, kilencedikesek és a tízedikesek a három tanár kíséretével. Az utazás után, amikor leszálltunk Kecskeméten, megbeszéltünk egy helyet, hogy ott találkozunk délután fél négykor. Így arra mehettünk, amerre szerettünk volna. A legtöbb diák a Malom bevásárlóközpontba ment el. Én és a barátnőim először is ettünk, majd ruhákat néztünk, és a játékteremben játszottunk.

Gyorsan eltelt az idő, így mehettünk is a megbeszélt helyszínre. Megvártunk mindenkit és együtt mentünk a Cifra-palotába, ahol a tárgyakat tekinthettük meg. Mikor odaértünk, vártunk pár percet, majd bementünk egy helyiségbe, ahol a táskát és a kabátot le kellett tenni. Ott vártuk meg a tárlat megtekintésének idejét. Mielőtt bementünk volna, figyelmeztettek minket, hogy fényképet készíteni nem lehet.

Egy kicsit sötétebb termekbe mentünk, ahol először is tálakat láttunk, melyeket régen a lakomákhoz használtak. Ezek a tárgyak gyönyörűek voltak, érdekes díszítéssel. Az bennük a különleges számomra, hogy nagyok és szinte mindegyiknek ötven-hetven kilogramm között volt a súlya. Legfőképp azért ilyen nehezek, mert ezüstből vannak. A Magyar Állam ezekért a kincsekért három évvel ezelőtt tizenöt millió eurót, legutóbb pedig a lelet együttes még értékesebb darabjai esetében, huszonnyolc millió euró kompenzációs díjat fizetett. Megnéztünk régi kancsókat, amelyekből ittak. Végül bementünk egy úgynevezett Pávák-termébe, ahol leültünk, és képeket készítettünk. Ennek a teremnek különleges volt a díszítése, a falon pávák voltak, gyönyörű volt a mennyezet és a csillár. A díszítése szecessziós stílusú volt.

IMG 6136 IMG 6137 IMG 6162 IMG 6189

Miután megnéztünk mindent, aláírhattunk egy emlékkönyvet is, majd elindultunk az állomás felé, és körülbelül fél hétkor értünk haza. Nekem nagyon tetszett a kiállítás, legfőképp a különleges minták nyerték el a tetszésemet. Örülök, hogy 15 évesen részt vehettem egy ilyen eseményen, hogy lehetőségem nyílt arra, hogy egy ilyen grandiózus kiállítást megtekinthessek.

Lajkó Noémi 9B.

Iskolánkban a vendéglátós szakmai érettségin túl már lehetőség van a vendéglátás-szervező szakma elsajátítására is. A képzés egy, illetve kétéves, és komplex OKJ szakmunkásvizsgával zárul.

A szakma legfőbb sajátossága, egyben előnye is, hogy a pincér ismeretek mellett a szakács szakma ismereteit is magába foglalja. Érettségi után egy év alatt megtanulható!

Az elméleti anyag tanítása az iskolában, a gyakorlati ismeretek oktatása, a tapasztalatok átadása az együttműködő üzletekben történik. Így a Mátyás Bisztró, a Tiszti klub étterem, a Vasút étterem azok a helyek, ahol tapasztalataikat gyarapíthatják diákjaink.

Mivel fontos számunkra a szakmai vizsga sikere, ezért olyan nyílt napokat szervezünk, amikor is a gyakorlati helyen, éles helyzetben végzik tanulóink a vizsgahelyzet

Meghívott vendégek tesztelik a főztjüket, illetve a felszolgálásuk szakszerűségét. Miközben felkészítő tanáraik megfigyelik munkájukat, a mozdulatokat, a tanulók felkészülnek a „váratlan” vizsgahelyzetre is. A szakmai program végén a tanárok és diákok a tapasztalatokat megbeszélik, a teljesítményt kiértékelik. Igazi kihívás ez mindenki számára.

A múlt héten egy újabb ilyen alkalomra került sor, a vizsgáig még tervezünk ilyeneket. Reményeink szerint így jobban helytállnak, és közben a kollektív munkavégzést is elsajátíthatják. Ízelítőül pár kép a legutóbbi bemutató gyakorlásról…..

IMG 5764 IMG 5767 IMG 5770

Illés Lajos

Folytatódott a VOX POP- program iskolánkban. Ennek célja a fiatalok problémamegoldó készségének fejlesztése a helyes érveléstechnika elsajátításának módszerével. Ebben segítségül a Demokratikus Ifjúságért Alapítvány remek készségfejlesztő játéka van segítségünkre. Három diákunk, Pap Orsolya, Gajdos Gábor és Nagy Ákos vezetésével egy csapat diák a legkülönbözőbb témákban hallathatta hangját, és próbálhatta meggyőzni társait a véleményéről. A játék lényege a kooperativitás. Úgy kell érdeket érvényesíteni, hogy közben a másik véleményét is respektálva sikerül az érvelés „hajóját” a tengeren tartani, tehát nem elsüllyedni.

Először olyan témát választottak a fiatalok, mely őket ebben az életkorban közelről és sokszor érzékenyen is érint. A tételmondat az volt: A diszkó veszélyes szórakozás. Érdekesnek bizonyult a téma, bár az érvek hamar elfogytak, a támogatás és az ellenzés viszonylag hamar kitermelt olyan álláspontot, mely segítségével a fiatalok hajója viszonylagos biztonsággal szelte az óceánt. Következő dilemmaként az öt jeggyel való osztályozás következett. Ez már jobban megingatta a közösen irányított hajót. Az értékelés más módjaival nem is nagyon találkoztak még a fiatalok, de inspirálta őket a lehetőség, az arról való gondolkodás.

A következő alkalommal már Sinkovicz Andrea tanárnőn kívül más felnőtt, Tóth Gábor tanár úr, a diákönkormányzatot segítő tanár is részt vett a vitaeseményen. A téma: A diák tehet arról, ha rosszak az eredményei. Ez a foglalkozás nagyon élénk vitát eredményezett, a diákok személyesen is érintve érezték magukat. Tanáraik jelenléte, a saját sorsukról való gondolkodás, a lehetséges aspektusok átvizsgálása inspiráló volt számukra, de a felnőttek számára is. Mentőövre alig volt szükség. Mindenkinek volt saját tapasztalata a témában. A vita tanáraikkal jól szabályozott játékban, mégis kötetlen keretek között folyhatott és megvilágított eddig talán nem is annyira homloktérben lévő szempontokat. Az esemény igazán jól sikerült, jó hangulatú és nagyon termékeny vitát eredményezett.

2.esemeny6 2.esemeny4 2.esemeny3

A következő eseményt a fiatalok a diákönkormányzat és az iskola vezetőségének bevonásával tervezi, már nagyon várjuk!

2017.december 12-én a Szabadkai Népszínház magyar társulatának színészei a Karc Irodalmi Kávéház formációval Kiskunhalasra látogattak és egy zenés-verses előadás keretében emlékeztek meg arról, hogy Arany János 200 éve született.

A Kiskunhalasi Szakképzési Centrum Dékáni Árpád Szakgimnáziumának diákjai is szép számmal vettek részt ezen az eseményen. Az Arany János életművéből készült verses összeállításból nem hiányozhattak az örök klasszikusok; a balladák, mint például a Híd-avatás, az Ágnes asszony,vagy éppen A walesi bárdok, nagy segítséget nyújtva ezzel a májusban érettségiző dékánis diákoknak. Az előadás végén nagy tapssal köszönte meg a lelkes halasi közönség a szabadkaiak újabb remek produkcióját. És biztosan azok is kedvet kaptak a versekhez és Aranyhoz, akik eddig nem vonzódtak igazán a költészethez.

arany karc

Domonkos Ibolya

"Szakképzés európai hete" című programsorozat keretében az egészségügyi szakma iránt érdeklődők számára (általános iskolás 7-8 évfolyamos diákok) szerveztünk helyi egészségügyi intézményben, a Kiskunhalasi Semmelweis Kórházba látogatást. Ennek során megismerkedhettek az intézménnyel, az intézményben folyó munkával, beszélgethetnek az ott dolgozó szakemberekkel és egy beteg gyógyulási útját kísérhették végig. Az érdeklődő tanulókat a kórház ápolási igazgatónője Dr. Kellner M. Barnabásné köszöntötte, majd a programunkat a betegfelvételi osztályon kezdtük meg, ezt követően a járóbeteg irányítást, utána szakrendeléseket, majd a diagnosztikai egységeket, sterilizálót, műtőt és végül az intézmény fekvőbeteg osztályait tekintettük meg.

A több mint két órás program végén a diákok átfogó képet kaptak a kórházban folyó magas szintű betegellátásról, ami szükséges a jövőbeli szakmájuk választásához.

Köszönjük a Bács- Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara segítségét és Semmelweis Kórház vezetőinek és a dolgozóknak a színvonalas bemutatót!

 IMG 20171212 102636 IMG 20171212 103125 IMG 20171212 102628 IMG 20171212 104752

 IMG 20171212 105505 IMG 20171212 105108 IMG 20171212 114441 IMG 20171212 105003

Somosköviné Németh Ildikó
gyakorlati oktatásvezető

November 16-ám Budapestre látogatott az egészségügyi szakmacsoport 11/A és 14/A osztályos tanulói.
A program első állomása az Országos Rehabilitációs Intézet volt, ahol betekintést nyertünk az intézet osztályain folyó munkába és megismerhettük a rehabilitáció folyamatát. Közelről láthattuk a tolószékben élő és súlyosan mozgáskorlátozott emberek mindennapjait. A program második állomása a budapesti Semmelweis Egyetem Anatómiai Múzeuma volt, ahol anatómiáról tanulhattak diákjaink „élőben”.
Elmondásuk szerint szakmailag nagyon tanulságos élmény volt, és leendő ápolóként a látókörük is bővült ezzel a programmal.

eü1

Oszlánczy Károlyné

Pályázások, pályáztatások megtekintése

Megtekint

Támogatóink

hatartalanul